Vajda Lajos (1908 - 1941)
Fest?. (Zalaegerszeg, 1908. aug. 6. ? Budakeszi, 1941. szept. 7.). A Képz?m?vészeti F?iskolán Csók István növendéke volt (1927 ? 30). A Nemzeti Szalon 1928-as kiállításán bemutatott csendélettel jelentkezett el?ször. A Kassák Lajos szerkesztette Munka c. lap fiatal konstruktív m?vészeihez csatlakozott. 1930 ? 34 között Korniss Dezs?vel együtt Párizsban Légernél tanult. Itt megismerkedett a kubizmussal, a szürrealizmussal, de ezeknél is nagyobb hatással volt rá az avantgarde szovjet filmm?vészet. 1934-t?l Szentendrén és Szigetmonostoron a bartóki népzenegy?jtés módszerét követve népi képz?m?vészeti motívumokat kutatott. Számos rajzán a szentendrei parasztm?vészet és anyagi kultúra metamorfózisa ment végbe. Stílusában népi motívumok absztrakt és szürrealista jegyekkel, szimbólumokkal is ötvöz?dtek. Ugyancsak magába szívta a szerb egyházm?vészet stílusát is A Képz?m?vészek Új Társasága (KUT) visszautasította m?veit, gy?jteményes kiállításait barátoktól kölcsön kapott m?termekben rendezte. A fasizmus kiváltotta szorongásos életérzést apokaliptikus szörnyeket idéz? rajzaiban vetítette ki. A sokat nélkülöz? fest? fiatalkori betegsége, tüd?baja a negyvenes évek elején kiújult, a budakeszi tüd?szanatóriumban halt meg. Az Alkotás m?vészházban 1943-ban rendezett emlékkiállítása után m?veit több tárlaton is bemutatták. M?vészete a magyar avantgarde piktúra legegyénibb terméke. Racionalista szerkezeti elv és szürrealisztikus vizionáriusság egyesült m?vészetében. 1948-ban az Európai Iskola rendezésében, 1966 áprilisában Szentendrén gy?jteményes emlékkiállításon mutatták be m?veit. /Magyar Életrajzi Lexikon, M?vészeti Lexikon, S. Nagy Katalin: Emlékkavicsok/Kép: http://maniasdepresszio.uw.hu/oldal/hirek/hirek105.php |